Je študentom odboru teória digitálnych hier na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave a digitálnym hrám a e-športu sa na profesionálnej úrovni venuje aj mimo svojho štúdia.
Adam Servatka je zakladateľom a organizátorom projektu UniCup – Univerzitnej e-športovej ligy a v nasledujúcich riadkoch nám tento projekt bližšie predstaví, prezradí, čím je tento ročník iný, jedinečný či prečo je hranie hier vôbec považované za šport.
Je zrejmé, že si veľkým fanúšikom digitálnych PC hier. Kedy si túto svoju záľubu posunul na vyšší level?
Digitálnym hrám sa venujem v podstate od útleho veku. Ako každý v tomto odvetví som mal sen o tom, že sa stanem profesionálnym hráčom. Postupom času som však zistil, čo všetko toto povolanie obnáša a uvedomil si, že ma viac napĺňa práve pozícia organizátora než samotného hráča. Túto moju záľubu som na vyššiu úroveň posunul v priebehu strednej školy, kedy som čistou náhodou natrafil na v tom čase začínajúci projekt ligy stredných škôl. Organizátorov som oslovil so žiadosťou o zapojenie do organizačného tímu, a tak som sa dostal do sveta e-športu.
Týmto eventom si teda oficiálne odštartoval rolu organizátora e-turnajov?
Áno, v rámci tohto projektu som bol v roku 2017 zapojený do organizácie 1. offline finále, ktoré sa konalo v hernom klube v Bratislave.
Prečo sa podľa teba hranie hier vôbec považuje za šport?
V prvom rade by som rád povedal, že e-šport aktuálne nie je u nás uznávaný ako šport. Je len málo krajín vo svete, ktoré ho takto uznávajú. Ak to mám prirovnať k nejakému športu, tak najbližšie je tomu šach. Rovnako ako v šachu, tak aj v e-športe hráči vyvíjajú určitú aktivitu. Nie fyzického rázu, ale mentálneho. E-šport je jedna z najnáročnejších aktivít zameraná na psychiku a často sa stáva, že práve psychika je faktor, ktorý odradí mnohých hráčov od profesionálnej kariéry. Nie je to len o tom, že človek sedí pri PC a hrá, ale je potrebné pri tom ovládať množstvo schopností a vnímať viacero činností v jednom okamihu.
„E-šport je jedna z najnáročnejších aktivít zameraná na psychiku a často sa stáva, že práve psychika je faktor, ktorý odradí mnohých hráčov od profesionálnej kariéry.“
Možno trochu uletená otázka, ale myslíš si, že je možné, že sa tento šport raz stane samostatnou kategóriou na olympijských hrách?
Na svete je viacero názorov na túto otázku. Najčastejšou odpoveďou je, že by e-šport nemal byť súčasťou olympiády. Potom sú tu takí ľudia ako ja, ktorí majú na túto otázku opačný názor. Ja sa však ešte skôr prikláňam k názorom ľudí, ktorí tvrdia, že by e-šport mal mať samostatnú olympiádu a zároveň, samozrejme, verím, že tento druh športu sa raz dostane na akýkoľvek druh olympiády.
Si zakladateľom Univerzitnej e-športovej ligy UniCup. Pre tých, ktorí o UniCup-e ešte nepočuli, vedel by si nám tento súťažný herný projekt predstaviť? Ako prebieha a čo je jeho hlavnou myšlienkou?
UniCup je univerzitná e-športová liga pre slovenské školy. Prebieha semestrálne, čiže má zimnú a letnú sezónu a aktuálne obsahuje 2 herné tituly – CS:GO a League of Legends. Tento projekt vznikol s jediným hlavným cieľom – zlepšiť postavenie univerzitného e-športu na Slovensku po vzore zo zahraničia. Za rok našej činnosti vzniklo 9 univerzitných e-športových spolkov. Na týchto spolkoch je zaujímavý fakt, že za nimi stoja samotní študenti a niektoré z nich dostali aj podporu od svojej univerzity. Tímy týchto spolkov následne hrajú u nás v lige a hája tak meno svojej školy.
Aktuálne je naším cieľom sprofesionálnenie tohto odvetvia. Snažíme sa pozdvihnúť úroveň ligy, ale aj samotných hráčov, tímov a spolkov. Postupne sa dostávame viac do povedomia tradičných médií a pomáhame tak rastu samotných spolkov. Naším dlhodobým cieľom je vytvoriť ligu, ktorá bude produkovať schopné talenty pre svetové kluby. E-šport však okrem hráčov pokrýva nespočetne veľa “moderných” zamestnaní, po ktorých je vo svete stále väčší záujem. My sa teda snažíme vybudovať zázemie pre tieto zamestnania a poskytnúť tak mladým ľuďom priestor na sebarealizáciu v tomto odvetví.
Na základe čoho sa do ligy vyberajú súťažné hry?
Aktuálne sa v lige súťaží v 2 herných tituloch – League of Legends a CS:GO. Tieto 2 tituly sú najpopulárnejšie v rámci hernej komunity na Slovensku. Zároveň sú to tituly, ktoré spadajú do najobľúbenejších e-športových žánrov – MOBA a FPS. Do budúcna však určite nevylučujem pridanie ďalších hier.
Akým spôsobom sa môžu potenciálni hráči zapojiť do tejto ligy?
Do ligy sa môže zapojiť akýkoľvek študent vysokej školy na Slovensku. Aktuálne máme otvorené registrácie do 4. sezóny, ktoré nájdete na tomto linku.
Registrácie sú otvorené pre tímové celky, ale zároveň aj pre jednotlivcov, ktorým potom pomáhame zostaviť tímy z ich univerzity. Týmto spôsobom pomáhame študentom k tomu, aby na škole spoznali nových ľudí s rovnakým záujmom. Túto možnosť oceňujú najviac prváci, ktorí väčšinou na univerzite veľa ľudí nepoznajú.
„Naším dlhodobým cieľom je vytvoriť ligu, ktorá bude produkovať schopné talenty pre svetové kluby.“
Je niečo, čím je tohtoročný UniCup iný, jedinečný?
Tretia sezóna bola jedinečná tým, že sa nám podarilo zdvihnúť počet registrovaných tímov oproti predchádzajúcej sezóne o 100 %. V spolupráci s FMK UCM sa nám podarilo vybudovať vysielacie štúdio, odkiaľ prebieha vysielanie komentovaných zápasov ligy. Zároveň sa nám podarilo splniť náš prvý cieľ – položenie základného kameňa univerzitneho e-športu. Nadchádzajúca štvrtá sezóna bude unikátna v tom, že sa prvýkrát bude hrať o finančný prize pool. Zároveň máme pripravených niekoľko aktivít pre našu komunitu, tie budeme postupne odhaľovať počas sezóny.
Ako a kedy bude prebiehať finále a na čo všetko sa môžu súťažiaci tešiť?
Finále tretej sezóny bude prebiehať počas nadchádzajúceho víkendu, teda 20. – 21. februára 2021 súbežne s online festivalom UniCon. Pre pandemickú situáciu nebolo možné, aby sme realizovali naše plánované offline finále. Hráči a diváci sa však môžu tešiť na bohatý sprievodný program a súťaže počas celého víkendu. O víťazstvo v lige sa v sobotu pobijú v hre League of Legends celky: eSTUBA STU a SLITxCREW.EUBA. V nedeľu sa zas v hre CS:GO proti sebe postavia: UCM TEDI Bears Alfa a KU FARP UK
Na záver jedna osobnejšia otázka. Viem, že momentálne študuješ v magisterskom ročníku na FMK odbor teória digitálnych hier. Ako hodnotíš roky štúdia na tomto odbore?
Aktuálne som študentom 1. ročník v magisterskom stupni. Štúdium na fakulte hodnotím veľmi dobre, som rád, že môžem byť súčasťou odboru, ktorý sa ako jediný na Slovensku venuje aj e-športom. Veľmi ma bavia mimoškolské aktivity, ktoré škola ponúka a aj napriek tomu, že aktuálne je situácia taká, aká je, tak fakulta robí všetko pre to, aby študentom ponúkla v rámci štúdia plnohodnotnú náhradu.
Autor: Mgr. Marianna Urmínová