Tento rok sa do histórie zapíše predovšetkým ako rok, v ktorom svet bojoval s pandémiou ochorenia COVID-19. Koronavírus ovplyvnil takmer všetky oblasti nášho života, vrátane mediálneho správania.
V slovenských médiách bolo v minulom roku publikovaných takmer 518 000 príspevkov na tému „COVID-19“ a „koronavírus“. Najviac príspevkov bolo publikovaných v onlinových médiách (451 680), nasledovali printové médiá (38 098) a agentúrne spravodajstvo (13 769 agentúrnych správ). V televíznom vysielaní bolo odvysielaných 11 583 a v rozhlasovom vysielaní 2 761 príspevkov. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.
Najviac príspevkov bolo publikovaných v marci, kedy sa na Slovensku potvrdil prvý pozitívny prípad ochorenia COVID-19 a apríli. Počet mediálnych výstupov v nasledujúcich mesiacoch postupne klesal. Nárast môžeme vidieť opätovne v októbri.
Mediálny dopad týchto príspevkov presiahol hodnotu 1 000 000 GRP (gross rating point = skutočný mediálny obraz tak, ako sa dostáva k najširšej skupine poslucháčov, divákov a čitateľov. Vyjadruje mieru zásahu príspevkov a vychádza z priemerného oslovenia percentuálneho podielu populácie staršej ako 15 rokov. Hodnoty vychádzajú predovšetkým z čítanosti a sledovanosti jednotlivých médií a sú vyjadrené v percentách.)
Najväčší počet interakcií na sociálnych sieťach dosiahli príspevky v marci 2020, kedy sme zaznamenali takmer 9 600 000 interakcií. Celkový počet interakcií príspevkov na tému „COVID-19“ a „koronavírus“ presiahol 32 000 000.
Najviac príspevkov bolo publikovaných v utorok a stredu (33,9 %) a v pondelok a štvrtok (32,8 %).
Metodika
Počet mediálnych výstupov bol analyzovaný pomocou aplikácie MONITORA®. Spravodajské portály a webové stránky boli analyzované pomocou monitoru IAB Slovakia, v rámci ktorého sme analyzovali počet reálnych užívateľov a počet zobrazení stránky.
Výsledky vyhľadávania boli analyzované prostredníctvom služby Google Trends. Grafy zobrazujúce výsledky vyhľadávania v USA súvisia s COVID-19 od 20. 1. 2020. Údaje sú obmedzené na dotazy, ktoré začínali otázkami „Ako“ alebo „Čo je/sú“.
Koronavírus vs. Santa
Téma nového koronavírusu dominovala aj vo výsledkoch vyhľadávania v onlinovom prostredí. Na prvej priečke sa v globálnom hodnotení umiestnila v dvoch kategóriách, a to „vyhľadávanie“ a „novinky“. Na Slovensku sa koronavírus umiestnil na druhom mieste. Prvenstvo získala aplikácia Edupage.
Trendom vo vyhľadávaní boli aj spojenia v kategóriách „Čo je …?“ a „Ako …?“. Na Slovensku boli najčastejšie vyhľadávané spojenia „Ako ušiť rúško“, či „Ako založiť kvások“.
Najčastejšie vyhľadávané slová a slovné spojenia – celosvetovo
Kategória „vyhľadávanie“
- Coronavirus
- Election results
- Kobe Bryant
- Zoom
- IPL
- India vs New Zealand
- Coronavirus update
- Coronavirus symptoms
- Joe Biden
- Google Classroom
Kategória „novinky“
- Coronavirus
- Election results
- Iran
- Beirut
- Hantavirus
- Stimulus checks
- Unemployment
- Tesla stock
- Bihar election result
- Black Lives Matter
Kategória „herci“
- Tom Hanks
- Joaquin Phoenix
- Amitabh Bachchan
- Ricky Gervais
- Jada Pinkett Smith
- Justin Hartley
- Lea Michele
- Eleazar Gómez
- Ansel Elgort
- Михаил Ефремов
Kategória „hry“
- Among Us
- Fall Guys: Ultimate Knockout
- Valorant
- Genshin Impact
- The Last of Us 2
- Ghost of Tsushima
- FIFA 21
- Animal Crossing
- Call of Duty: Warzone
- ドラクエ ウォーク
Kategória „filmy“
- Parasite
- 1917
- Black Panther
- 365 Dni
- Contagion
- Tenet
- Enola Holmes
- Harley Quinn: Birds of Prey
- Mulan
- Jojo Rabbit
Kategória „ľudia“
- Joe Biden
- Kim Jong Un
- Boris Johnson
- Kamala Harris
- Tom Hanks
- Jacob Blake
- Kanye West
- Ghislaine Maxwell
- August Alsina
- Ryan Newman
Najčastejšie vyhľadávané slová a slovné spojenia – Slovensko
Kategória „trendy roka“
- Edupage
- Koronavírus Slovensko
- Bezkriedy
- Voľby USA
- Výsledky volieb 2020
- Ministerstvo zdravotníctva
- Joe Biden
- Sociálna poisťovňa
- Zoom
- WocaBee
Kategória „Slováci a Slovenky“
- Igor Matovič
- Otto Weiter
- Barbora Piešová
- Boris Kollár
- Juraj Rizman
- Branislav Gröhling
- Roman Mikulec
- Erika Judínyová
- Daniela Kralevich
- Michal Truban
Kategória „zahraničné osobnosti“
- Joe Biden
- Donald Trump
- Drupi
- Monika Bagárová
- Kim Čong-un
- Jacob Tremblay
- Boris Johnson
- Kamala Harris
- Amber Heard
- Addison Rae
Kategória „ako?“
- Ako ušiť rúško
- Ako voliť
- Ako založiť kvások
- Ako vybrať kliešťa
- Ako sa prejavuje koronavírus
- Ako správne nosiť rúško
- Ako upiecť chlieb
- Ako vznikol koronavírus
- Ako vyrobiť droždie
- Ako vyčistiť žehličku
Kategória „kedy?“
- Kedy sa otvoria školy
- Kedy sa mení čas
- Kedy sa otvoria hranice
- Kedy je Halloween
- Kedy otvoria kaderníctva
- Kedy sadiť cibuľu
- Do kedy daňové priznanie
- Kedy je Deň matiek
- Kedy je Deň otcov
- Kedy sadiť cesnak
Kategória „2020“
- Výsledky volieb 2020
- US election 2020
- Tour de France 2020
- Ples v opere 2020
- Superstar 2020
- Veľká noc 2020
- Jarné prázdniny 2020
- Štatistický úrad voľby 2020
- Giro d’Italia 2020
- Black Friday 2020
Zdroj: Google Trends, 2020
S blížiacimi sa vianočnými sviatkami vo vyhľadávaní začali dominovať aj kľúčové slová spojené s Vianocami a Santa Clausom. Najviac vyhľadávanými otázkami v Spojených štátoch amerických boli: „Is Santa real?“, „How many reindeers pull Santa’s sleigh?“, „how old is Santa?“, „Where does Santa live?“ a „Where is Santa?“.
Medzi krajiny s najvyššou mierou vyhľadávania na tému „Vianoce“ („Christmas“) uplynulý týždeň patrili Španielsko, Ekvádor, Taliansko, Panama a Slovensko.
Čo vyhľadávali o koronavíruse v USA?
S narastajúcim počtom pozitívnych prípadov ochorenia COVID-19 a šíriacou sa pandémiou rástla aj potreba získavať informácie o novom koronavíruse.
V Spojených štátoch amerických bol prvý pozitívny prípad potvrdený 20. januára 2020. Hranicu 100 pozitívnych prípadov dosiahli v USA 5. marca 2020. Približne do tretieho marcového týždňa vo výsledkoch vyhľadávania dominovalo spojenie „čo je koronavírus?“. V marci sa začali objavovať spojenia „aké sú príznaky koronavírusu?“.
V kategórii „how to?“ sa koncom januára začali vo vyhľadávaní objavovať spojenia „ako sa pripraviť na koronavírus?“.
13. marca 2020 oznámil prezident USA národnú pomoc v boji proti koronavírusu. Vo výsledkoch vyhľadávania začali dominovať spojenia „ako sa nechať testovať na koronavírus?“, ale aj „čo je pandémia?“. V priebehu marca a apríla to boli výrazy „ako si podať žiadosť o zamestnanie?“
Európske centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) vydalo 3. apríla 2020 odporúčanie nosiť rúška. Vo výsledkoch vyhľadávania sa začali výraznejšie objavovať spojenia „ako si vyrobiť rúško z látky?“
Vyhľadávanie ovplyvnili aj dopady koronavírusu na život obyvateľov. Vyhľadávané začali byť výrazy „ako sa pripraviť na katastrofu“ alebo výrazy spojené s nezamestnanosťou. Ako kríza pokračovala, vyhľadávanie sa stalo viac špecifickým.
S ďalším šírením koronavírusu a narastajúcimi dopadmi boli vyhľadávané informácie spojené s každodennými aktivitami a širším spoločenským dopadom. Vo vyhľadávaní sa začali objavovať spojenia „ako si vyrobiť dezinfekciu?“, ale aj „ako používať zoom?“.
Médiá a iné udalosti
Rok 2020 však nebol len „rokom koronavírusu“, ale aj ďalších udalostí, ktoré rezonovali v médiách a na sociálnych sieťach. Medzi nimi dominovali najmä voľby do NR SR, ktoré sa uskutočnili koncom februára, súdny proces s M. Kočnerom, akcie Národnej kriminálnej agentúry, prezidentské voľby v USA či Klimatický summit OSN.
Za obdobie od 1. 1. do 28. 12. 2020 bolo v slovenských médiách publikovaných takmer 21 000 mediálnych výstupov o Mariánovi Kočnerovi, najviac v mesiacoch január (3 744), september (2 457) a jún (2 234). Príspevky dosiahli celkovo 2 500 000 interakcií na sociálnych sieťach, najviac v mesiaci september (440 335).
Návštevnosť spravodajských portálov a webových stránok
Zaujímavé výsledky prináša analýza návštevnosti spravodajských portálov a webových stránok. Z hľadiska počtu užívateľov si najvyššiu návštevnosť udržal portál aktuality.sk. Za ním nasledoval spravodajský portál sme.sk a s výraznejším odstupom bulvárny portál pluska.sk
Všetky sledované spravodajské portály a webové stránky zaznamenali najväčší počet užívateľov v marci, kedy bol na Slovensku potvrdený prvý pozitívny prípad ochorenia COVID-19. Sú medzi nimi spravodajské portály serióznych a bulvárnych médií, ako aj alternatívne a dezinformačné webové stránky.
Z výsledkov môžeme vidieť, že všetky sledované a porovnávané médiá zaznamenali od marca pokles reálnych užívateľov s ich postupným nárastom v mesiacoch september a október. Z výsledkov môžeme vidieť, že užívatelia uprednostnili spravodajské portály pred alternatívnymi a dezinformačnými stránkami (v analýze však nie sú zahrnuté všetky najnavštevovanejšie dezinformačné weby).
Pri porovnaní počtu zobrazení sledovaných portálov a webových stránok môžeme vidieť, že v marci mali najväčší počet zobrazení aktuality.sk, cas.sk a sme.sk. Výrazný pokles v počte zobrazení zaznamenal web modrykonik.sk, a to rovnako v marci, ako aj októbri. V týchto mesiacoch mal návštevnosť nižšiu o 98 % oproti priemeru za ostatné mesiace.
Celkovo najväčší počet zobrazení dosiahol portál pluska.sk, predovšetkým v mesiacoch máj – november. V októbri môžeme pozorovať výraznejší nárast počtu zobrazení teraz.sk, pravda.sk a aktuality.sk.
Autor: Mgr. Peter Krajčovič, PhD.
FMK UCM v Trnave