Reagoval tak na prístup médií k spracovaniu atentátu na premiéra Slovenskej republiky v Handlovej.
Atentát na premiéra Róberta Fica sprevádzali búrlivé diskusie nielen na sociálnych médiách, ale aj na spravodajských portáloch či v televízii. Novinár Filip Struhárik z Denníka N sa pýtal odborníčok a odborníkov na médiá a žurnalistiku, či mali médiá zverejniť videá streľby na premiéra.
Jedným z oslovených bol aj náš doktor Ľuboš Greguš, ktorý nepovažuje zverejnenie takého videa za vhodné, najmä hneď po útoku vzhľadom na neprehľadnosť situácie či etické zásady novinárok a novinárov. Na druhej strane je podľa neho potrebné si uvedomiť, že situáciu na kamery zachytili občianky a občania na mieste atentátu.
„V takom prípade by sa uvedené videá dostali k širšej populácii prostredníctvom sociálnych médií tak či tak. Vynárali by sa otázky ohľadom pravdivosti a objektívnosti jednotlivých informácií či profesionality slovenských médií. Z tohto pohľadu považujem zverejnenie záberov za prirodzenú reakciu na vzniknutú situáciu,“ vysvetlil Greguš pre Denník N.
Rozhoduje presnosť informácií, nie rýchlosť
Médiá by podľa Greguša mali spraviť všetko pre to, aby svojím konaním nemarili vyšetrovanie. Mali by teda pracovať iba s informáciami z oficiálnych zdrojov a podávať ich výlučne informatívnym spôsobom. „Práve nedodržanie takéhoto informovania má namiesto upokojenia tendenciu ešte zhoršovať atmosféru v spoločnosti,“ vysvetlil.
Upozornil aj na nevhodnú tendenciu niektorých médií pracovať s domnienkami, názormi či pocitmi okolostojacich občianok a občanov.
V podobných situáciách je podľa Greguša dôležité upustiť od senzačnosti, výtlaku čítanosti, sledovanosti a od konceptu „my musíme byť prví, kto správu prinesie“.
„V súčasnej spoločnosti, v ktorej dominujú sociálne médiá a online prostredie, už nerozhoduje pri takýchto aktuálnych a hrozných udalostiach rýchlosť, ale najmä presnosť informácií. Radšej budem pomalší ako iní, ale budem objektívny,“ dodal Greguš. Plné znenie jeho odpovede si môžete prečítať na webe Denníka N.
Zdroj titulnej fotografie: Unsplash