prečo pozeráme ružu pre nevestu

Prečo pozeráme Ružu pre nevestu? Odpovedajú aj odborníčky na reality šou a digitálne hry z FMK

Dôvodmi sú najmä záujem o intímnosti druhých a odkazovanie na princípy mediálneho voyerizmu a exhibicionizmu, hovorí Lenka Rusňáková.

Denník N publikoval článok o fenoméne, ktorý opantal divákov slovenských televízií. Každý piatok večer si Ružu pre nevestu zapnú státisíce divákov, čím Markíza výrazne konkuruje iným televíziám v hlavnom vysielacom čase. Napríklad posledný piatok 10. mája si reláciu pozrelo 269-tisíc ľudí. Predplatitelia Voyo si navyše môžu pustiť novú časť v predstihu už vo štvrtok večer.

Médium oslovilo odborníkov a odborníčky na marketing, sociológiu, psychológiu aj mediálnu komunikáciu, aby si jednu časť pozreli a zo svojho profesijného pohľadu šou zhodnotili. A zároveň vysvetlili, prečo Ruža pre nevestu dosahuje také vysoké čísla sledovanosti.

Vyhrať pomocou ľsti? To bolo typické už pre starovekých hrdinov

Do článku poskytli vyjadrenie aj naše dve kolegyne: odborná asistentka a odborníčka na reality šou Lenka Rusňáková z Katedry masmediálnej komunikácie, a tiež Veronika Šašalová, denná doktorandka, odborníčka na digitálne hry a tvorbu hier.

Rusňáková hovorí, že aktéri takýchto šou sú zväčša izolovaní v určitej lokácii pod stálym dohľadom najmodernejšej techniky, odborne preto hovoríme o tzv. kontajnerovej reality game šou. V súčasnosti mimoriadne divácky atraktívnym poddruhom kontajnerovej reality game šou je tzv. dating program (zoznamovacia šou). „Okrem hraničných situácií a zápletiek sú divácky najatraktívnejšie scény so sexuálnym podtónom, prípadne iné ,šokujúce príbehy‘, ktoré často posúvajú hranice ľudskej dôstojnosti,“ hovorí Rusňáková.

Záujem o intímnosti druhých a odkazovanie na princípy mediálneho voyerizmu (radosť divákov z tajného sledovania života druhých cez kamery) a exhibicionizmu (záujem účastníkov využívať akékoľvek prostriedky, aby sa stali slávnymi a aby prerazili v mediálnom svete) sú jednoznačnými dôvodmi, prečo má tento formát takú vysokú sledovanosť nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí – a to aj napriek výraznej kritike zo strany najmä odbornej verejnosti,“ dodáva.

Šašalová pripodobňuje úspech reality šou starovekým hrám: „Vlastnosti ako vynaliezavosť, schopnosť otočiť hru vo svoj prospech a vyhrať pomocou ľsti boli tradičné už pre starovekých hrdinov. Títo hrdinovia neboli vždy morálne dokonalí, ale ľudia ich aj tak chceli vidieť zvíťaziť. Tak ako sa v starovekom Grécku víťazi dekorovali vencami, tu je symbol romantizovaný v podobe ruže. Stále však má rovnaký účel – odlišuje víťaza od porazeného a necháva ho vynímať sa v dave.“

» Prečítajte si celý článok na dennikn.sk.

Zdroj fotografií: FB/Televízia Markíza