Letný semester bol pre študentky a študentov marketingovej komunikácie ozvláštnený mnohými prednáškami so spíkrami z praxe, ale aj výučbou v teréne.
Katedra marketingovej komunikácie tento semester zrealizovala pre študentov projekt Safari – sériu 5 expedícií do reálnej marketingovej brandže. Študentky a študenti mali možnosť nahliadnuť za brány top slovenských reklamných, PR či digitálnych agentúr, brandigových štúdií, UX štúdií a globálnych firiem.
Okrem toho pedagógovia a pedagogičky v rámci výučby viacerých predmetov na pôdu fakulty pritiahli odborníkov a odborníčky z praxe. Študentstvu tak aj v praktickej rovine priblížili rôzne témy, o ktorých nadobúdajú teoretické poznatky.
UX Safari: Sygic, Lighting Beetle, ui42
Za každým intuitívnym rozhraním (webom, appkou, palubnou doskou v aute) stojí tím UX dizajnérov, ktorí jeho tunovaním strávili dlhé hodiny. Počas UX Safari sa študentky a študenti zoznámili s UX oblasťou, ktorá spája dizajn, marketing a výskum, aby vznikli produkty, ktoré sa naozaj pohodlne používajú.
UX Safari pod vedením „vedúceho zájazdu“ Petra Murára 4. apríla previedlo účastníčky a účastníkov špičkovými UX pracoviskami slovenských firiem a štúdií, ktoré svojou kvalitou prekračujú hranice Slovenska – Sygic, ui42 a Lighting Beetle. Okrem toho absolvovali v každom z nich workshop vedený najlepšími slovenskými UX dizajnérmi.
Mediálne plánovanie a tvorba mediálnej stratégie
Peter Krajčovič informoval, že 8. apríla mali na predmete systém a organizácia práce v mediálnej agentúre hostku z praxe – Lenku Jesenákovú z mediálnej agentúry ZenithOptimedia.
Lenka pracuje na pozícii Business Development & Innovation Lead, zodpovedá za tímy pracujúce pre viacerých lokálnych a medzinárodných klientov a zastrešuje aj mediálne trendy & inovácie – lokálne či sieťové z Publicis Groupe. A rovnako tak sa aktívne zapája do prác na tendrových zadaniach. Študentstvu priblížila tému mediálneho plánovania a tvorby mediálnej stratégie.
Globálne safari: Allianz, Wolt, Nestlé
V globálnych spoločnostiach je práca marketérov mimoriadne komplexná a dynamická. Ich hlavnou úlohou je zaistiť, že globálne marketingové stratégie budú účinne prispôsobené lokálnym potrebám, kultúrnym kontextom, preferenciám, trendom a špecifikám trhu. Práca v korporátnych spoločnostiach na lokálnej úrovni je však často ovplyvnená rozhodnutiami centrály, ktorá stanovuje celosvetovú stratégiu značky.
Na globálnom safari sa marketingové študentky a študenti dozvedeli odpovede aj na tieto otázky:
- Aká je práca marketérov v globálnych firmách?
- Čo vedia robiť lokálne a na čo potrebujú vstupy a súhlasy svojej “matky”?
- Aké je to riadiť niekoľko trhov zo Slovenska?
- Aké firemné médiá dnes spoločnosti využívajú?
Na expedícii Globálne safari nazreli do marketingového zákulisia slovenských pobočiek veľkých korporácií Allianz, Wolt a Nestlé. Podujatie sa uskutočnilo 9. apríla pod vedením Jany Galera Matúšovej a Renáty Miklenčičovej.
Agentúrne safari – WLB, Mannschaft, Studio Echt, Leopard
Agentúrne safari 2024 prinieslo študentkám a študentom možnosť vidieť a zažiť ten najlepší agentúrny a reklamný mix, aký sa dnes ponúka. A to dokonca na jednej a tej istej ulici. Prvou zastávkou bola už legendárna agentúra Wiktor Leo Burnett, ktorá na slovenskom trhu pôsobí už viac ako 35 rokov. Ide o jednu z najväčších a zároveň najúspešnejších reklamných agentúr na Slovensku vôbec.
Súčasťou skupiny, do ktorej patrí WLB, je aj social media a digitálna agentúra Socialists (sídliace v jednej budove), mediálna agentúra Starmedia, digitálna mark-tech firma DataConcept a produkčná agentúra Leopard production, kde si expedícia pozrela štúdio Kuchyňa Lidla pre klienta Lidl Slovensko, ktoré boli tiež zastávkami Agentúrneho safari.
Hneď v dome oproti, rovnako na Leškovej ulici, sídli aj menšia agentúra Mannshaft, ktorá si dlhodobo drží počet interných zamestnancov na 5-6 ľudí, ale aj napriek tomu je to veľmi silná a svieža značka v slovenskej reklame s množstvom ocenení na domácom aj zahraničnom trhu.
A hneď za rohom, 70 metrov od Mannshaftu, sa nachádza jedno z najlepších grafických a brandingových štúdií na Slovensku – Studio Echt, ktoré sa radí kvalitou práce k svetovo vyhľadávaným štúdiám so zameraním na vizuálnu komunikáciu a multidisciplinárny dizajn. Študenti a študentky tak dokázali na rozlohe 100 m2 získať unikátny reklamný a agentúrny zážitok, kedy v jednom dni naživo uvideli od veľkej fullservice agentúry s jej dcérskymi spoločnosťami cez stredne veľké grafické a dizajnové štúdio až po ultra malú agentúru, a všetky sú pritom top v tom, čo robia. Agentúrne safari sa uskutočnilo 19. apríla pod vedením Martina Klementisa a absolventky FMK Frederiky Kovalčíkovej.
Klientské safari
Klientské safari dalo študentstvu možnosť zažiť rovno 4 veľké spoločnosti (klientov), z ktorých každá patrí k najvýznamnejším hráčom vo svojom segmente. Zároveň každá z týchto spoločností riadi silnú a mainstreamovo vizibilnú marketingovú komunikáciu, o ktorú sa stará silný interný marketingový tím. Ten spolupracuje s tými najlepšími reklamnými agentúrami na Slovensku.
Počas Klientského safari sa expedícia dostala do zasadačiek marketingových oddelení, kde jej aktuálni marketéri porozprávali o svojej práci niečo viac. Hneď ráno účastníčky a účastníci začali návštevou, kávičkou a malými raňajkami v O2 Slovensko. Odtiaľ sa presunuli do spoločnosti Heineken Slovensko, pre ktorú práve zastrešuje komunikáciu viacerých pivných značiek aj agentúra roka 2023 This is Locco. Poobede sa presunuli len o pár metrov ďalej do centrály Telekom Slovensko, najväčšieho klienta reklamnej agentúry MUW Saatchi & Saatchi.
Poslednou zastávkou bolo jedno z najväčších rádií (a historicky prvé súkromné rádio na Slovensku) – Fun rádio, ktoré práve v tých dňoch dokončovalo svoj zatiaľ asi najväčší tender na reklamnú agentúru, na ktorom sa zúčastnili viaceré reklamky na Slovensku. Fun fact na záver: v každej z týchto spoločností ich sprevádzal absolvent našej FMK.
PR Safari: Dobré noviny, 1st Class Agency, Casual
Poslednou zo „Safari expedícií“ bolo práve PR Safari, ktoré sa uskutočnilo pod vedením Jany Galera Matúšovej a Kataríny Načiniakovej 25. apríla.
Účastníčky a účastníci nahliadli do zákulisia top PR agentúr – ako tvoria kampane či diskutujú nad briefom od klienta. Dozvedeli sa, čo všetko stojí za kvalitnou PR kampaňou, dostali sa priamo na PR event a na nahrávanie klientskeho podcastu. Taktiež si vyskúšali so samotnými tvorcami a moderátormi prípravu a tvorbu scenára. Okrem toho rovno s účasťou na PR Safari dostali pozvánku aj na slávnostné vyhlásenie výsledkov PR súťaže Prokop 2024, ktoré sa uskutočnilo 16. mája.
Kreatívci pred tabuľu
Prednášky lektorov a lektoriek o reklame, kreativite, dizajne, copywritingu, digitálnych médiách a mnohom ďalšom pod súhrnným názvom Kreatívci pred tabuľu sa počas letného semestra uskutočnili vďaka programu Art Directors Club (ADC) Slovakia.
Z celkovo 37 prednášok, ktoré experti a expertky z ADC Slovakia ponúkajú, u nás počas celého letného semestra zazneli tieto:
- Kreatívne postupy – Róbert Slovák, 26. februára
- Strategické nástroje, budovanie značky – Katka Králiková, 27. februára
- Pohľad ponad bukasovú priečku – Tomáš Slobodník, 12. marca
- Kdepak ty ptáčku místo máš – Jakub Kuvik, 13. marca
- Patterny v reklame – Peter Kačenka, 25. marca
- Badvertising – Adam Marčan, 27. marca
- Kreatívne postupy – Róbert Slovák, 9. apríla
- Plň si sny za peniaze iných – Juraj Kováč, 10. apríla
- Kreatívne techniky – Vlado Slivka, 10. apríla
- Ako hacknúť svoj mozog na brainstormingu? – Jaroslav Vígh, 16. apríla
- Power of Presentation – Michal Moravec, 17. apríla
- Princípy dlhodobo efektívnej reklamy – Michal Pastier, 22. apríla
- Ako sme vytvorili digitálnu ikonu – Juraj Kováč, 22. apríla
Fotografie z prednášok nájdete v tomto albume na Facebooku.
Čo sa týka projektu Safari, vedenie fakulty oznámilo, že v ďalšom ročníku ho plánujú rozšíriť o mediálne safari a safari v herných štúdiách. Už teraz sa tešíme na všetky ďalšie zaujímavé aktivity v nasledujúcom semestri, ktoré prepájajú teóriu s praxou.