Knihy o marketingu

V marketingu nie je dôležité ísť len po kvantite, hovorí náš lektor Marek Šulik pre Denník N

Odborník vybral tie najdôležitejšie knihy z oblasti marketingu a reklamy, ktoré vyšli za poslednú dekádu až dve.

Marek Šulik vyštudoval marketing na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Od septembra 2023 pôsobí na našej univerzite, konkrétne na katedre marketingovej komunikácie, ako externý lektor.

Šulik sa marketingu a reklame venuje od roku 2009. Svoju prax začal v reklamnej agentúre Visibility, kde zastával rôzne pozície vrátane strategického riaditeľa. Aktuálne je head of digital marketing v slovenskej spoločnosti Isadore, ktorá vyrába cyklistické oblečenie. Okrem toho je spolumajiteľom brandového a strategického štúdia Birne, kde pôsobí aj ako strategický riaditeľ.

V rámci rubriky Päť kníh na Denníku N vybral tituly, ktoré považuje v oblasti marketingu a reklamy za to najdôležitejšie, čo vyšlo za poslednú dekádu až dve. „Vybral som knihy, ktoré odolali zubu času, viaceré z nich vyšli pred 10-15 rokmi,“ priblížil v rozhovore pre portál Denník N.

Knihy o marketingu a reklame, ktoré odporúča Marek Šulik:

  1. How Brands Grow (Byron Sharp)
  2. The Long and the Short of it (Les Binet, Peter Field)
  3. Žltá kniha budovania značky (Michal Pastier)
  4. Myslenie rýchle a pomalé (Daniel Kahneman)
  5. The Anatomy of Humbug (Paul Feldwick)
Knihy o marketingu

Marek Šulik odporúča tieto knihy. Zdroj: Martinus, Amazon

Vo svojich článkoch upozorňujete na rôzne výskumy spotrebiteľského správania, pozitívne aj negatívne príklady, rôzne trendy. Ktorá z informácií vás v poslednom čase najviac zaujala, prekvapila a prečo?

Nemám konkrétnu informáciu, ale veľmi ma zaujala posledná vlna marketingu, ktorú možno nazvať evidence-based marketing, teda marketing založený na reálnych zisteniach. Je teda vedeckejší ako predtým.

Aj knihy, ktoré som vybral, sú na ňom postavené. Autori ako Byron Sharp, Les Binet a Peter Field priniesli do marketingu vedecký prístup. To ma na marketingu v súčasnosti baví najviac, že sa pracuje so skutočnými dátami.

Reklamu dnes mnohí z nás najviac vnímajú prostredníctvom sociálnych sietí, najmä cez rôzne krátke formáty. V jednom z posledných newslettrov ma zaujalo, že značku si dokážeme zapamätať, keď sme jej vystavení aspoň dve a pol sekundy, no až 80 percent online videí túto podmienku nespĺňa. Najhoršie dopadla videoreklama na Facebooku a Instagrame. Prečo sa to deje, keď existujú dáta?

To je dobrá otázka. Určite je to trend. Všetky firmy sú na Facebooku a Instagrame a náklady na digitálny marketing dlhodobo stúpajú. Firmy to robia, lebo je to lákavé a jednoduché. Reklamu si dokáže spustiť každý sám.

Meta aj Google to naschvál urobili tak, aby to zvládol ktokoľvek. Dnes do toho vstupuje aj umelá inteligencia a človek už nemusí spraviť takmer nič. Stačí zadať kreditku, nastaviť základné parametre a kampane si bežia samy.

Ďalší problém je merateľnosť. Systémy ukazujú výsledky v reálnom čase. Človek vidí, koľko ľudí si kliklo, koľko ľudí si niečo vložilo do košíka a koľko z nich aj reálne nakúpilo. Je tam dopamínový efekt. Na reklamu miniete napríklad 100 eur a máte z toho desať konverzií v hodnote 1 000 eur.

Nedá sa to porovnať s inými formami reklamy, napríklad s printovou alebo televíznou reklamou. Okamžitý efekt človeka láka dávať do online reklamy viac a viac peňazí, ale postupne sa to mení a firmy začínajú čoraz viac riešiť tému marketingovej efektivity, efektivity vložených nákladov, najmä v čase kríz. Firmy už nelejú peniaze bezhlavo, viac o tom premýšľajú.

Myslím si, že veľa firiem si začne v najbližších rokoch uvedomovať, že keď reklama zasiahne človeka na pol sekundy, nestačí to. Že nie je dôležité ísť len po kvantite, ale aj po kvalite. Že človeka treba zaujať aj inými formátmi a inými médiami, ktoré možno neukážu v reálnom čase, koľko ľudí si kliklo alebo nakúpilo, no z dlhodobého pohľadu majú oveľa väčší význam.

Vyzvali sme vás, aby ste vybrali päť kníh o marketingu, ktoré sú zaujímavé aj pre laika. Ako ste pristúpili k výberu?

Nečítam až tak veľa kníh o marketingu, pretože je medzi nimi veľmi veľa balastu. Keď sa v kníhkupectve pozriem na poličku s knihami o marketingu a predaji, 90 percent knižiek by som si nikdy neprečítal, lebo je to dojmológia, kde ľudia hovoria o svojich skúsenostiach.

Snažil som sa preto vybrať to najdôležitejšie, čo vyšlo za poslednú dekádu až dve. Vybral som knihy, ktoré odolali zubu času, viaceré z nich vyšli pred 10-15 rokov rokmi. Len jedna z knižiek – Žltá kniha budovania značky od Michala Pastiera – vyšla vlani, no dokážem sa za ňu postaviť.

» Prečítajte si celý rozhovor na webe Denník N.

Ak vás téma zaujíma bližšie, mali by ste vedieť, že Šulik pravidelne píše aj newsletter Marš, ktorý sa venuje marketingu a reklame a vychádza aj na stránkach Denníka N.

Zdroj titulnej fotografie: FMK UCM v Trnave