Mnohí zo študentských radov sa s ním stretávajú predovšetkým na Skladovej v počítačovej miestnosti. Expert na video či animácie Ján Proner si založil instagramový profil, ktorým sa nás snaží zasvätiť do tajov tohto remesla.
V rubrike Projekty mimo učebne predstavujeme zaujímavé aktivity našich vyučujúcich, o ktorých by ste určite mali vedieť. Tentokrát o videoprodukcii a animácii s pedagógom Jánom Pronerom z Katedry digitálnych hier.
Je ako sprievodca softvérom
Instagramový profil @janpronercreative si založil v novembri minulého roka ako novú formu vzdelávania, ktorá je trendy a zaujímavá pre súčasnú generáciu. Vraví, že tiež našiel množstvo podobných zahraničných profilov, ktoré sleduje a dali mu mnoho super tipov a trikov, ako sa zlepšiť a zdokonaliť.
„Na našom ,trhu‘ sa takémuto vzdelávaniu veľa ľudí nevenuje, preto som chcel vytvoriť takúto platformu aj pre našich študentov či ľudí s podobným záujmom. Taktiež som ho vytvoril v rámci svojej sebarealizácie, aby som sa posúval, zlepšoval a skúšal stále nové veci,“ prezrádza doktor Proner svoje motivácie. Dodáva, že nie vždy sa dá za semester odovzdať celý know how, preto majú študenti možnosť si cez tento profil niečo zopakovať alebo získať ďalšiu pridanú hodnotu po výučbe.
V postoch, ktoré zdieľa, môžeme nájsť užitočné informácie či life hacky súvisiace so spomínanými softvérmi – prevedie nás napríklad pracovným prostredím v Adobe Premiere Pro či After Effects krok po kroku, predstaví klávesové skratky, ktoré nám uľahčia život a ušetria čas, vysvetlí, čo sú tracky, ako nastaviť sekvenciu na Instagram či inú sociálnu sieť a mnoho iného.
„Snažím sa zdieľať posty a reelska ohľadne skills z programov ako Premiere Pro a After Effects, kde sa cítim doma a mám v nich už niečo odpracované. Pomedzi to postujem aj videá z môjho kanclu, how to alebo z projektov, na ktorých momentálne pracujem,“ vraví pedagóg. Napríklad post o tom, ako animoval reelsko pre Divadlo Jána Palárika:
Prezradil, že pripravuje aj kurz k základom animácie, čiže na profile určite pribudnú nové videá o animácii a motion designe.
Je to časovo náročná aktivita
Ako to všetko popri práci stíha a koľko času to vlastne zhltne? Pedagóg priznáva, že táto aktivita zaberá viac času, ako očakával. Zatiaľ dosť čerpá z kurzu k základom Premiere Pro, ktorý vytvoril minulý rok. Ozrejmuje, že z dlhších tutoriálov vyberá tie naj pasáže, ktoré dáva do IG formátu. Ďalší obsah vytvára buď v rámci svojich projektov, alebo trendy videí, ktoré mu vybehnú na IG.
„Ak mám nejaký súkromný projekt, vždy sa pri procese tvorby snažím vybrať nejakú zaujímavú pasáž, zapnem screen record a potom k tomu spravím tutoriál. Zvyčajne si napíšem krátke intrá, scenáre k témam a nahrám aspoň 5 – 10 videí. Následne sa k nim vraciam, robím screen record a voice over. Aj samotná postprodukcia dá zabrať.“ Čo sa týka času potrebného na jeden post, je to individuálne, ale priemerne to môže byť asi hodina na jedno reelsko.
Feedback od študentov poteší
Hovorí, že mu zvyknú napísať starší študenti, čo ho vždy poteší. Každá reakcia a feedback je preňho prínosom. Prezradil tiež, že je rád, že si ho našli a zaujíma ich zdieľaný obsah: „Presne o tom to má byť, chcel som vytvoriť komunitu, ktorú budú tieto videá zaujímať.“
Na hodine sa za ním študenti niekedy zastavia a pýtajú sa na konkrétny reel. „Niekedy ma aj pochvália (smiech). Budem rád, ak sa ozvú aj ďalší a pripravím obsah presne pre nich,“ dodáva expert na video a animáciu.
Čo sa naučia, môžu odprezentovať na Frejme
Prezradil aj viac o systéme výučby. Na hodinách učí študentov strihať videá a robiť animácie. Počas prvého semestra si prejdú základy, učia sa o kamerách, scenároch a jednotlivých fázach tvorby audiovizuálneho diela. Neskôr si už otvoria Premiere Pro a učia sa strihať. V priebehu semestra pracujú študenti a študentky na viacerých zadaniach, pri ktorých si môžu otestovať svoje zručnosti.
V prvom semestri odovzdávajú propagačné video a vlastné zadania, v druhom semestri odovzdá každý študent alebo študentka 30-sekundovú reklamu na produkt či službu. Na predmetoch spojených s animáciou robia reklamy – také, ktoré vidíme v televízii alebo na internete (reklamy typu Lidl, Kaufland, Datart, kde sa pohybujú produkty, logá, cenovky a pod.). V druhom semestri budú robiť animovanú typografiu, ktorú poznáme z hudobných videoklipov. Na TEDI zase robia rôzne vektorové animácie – rozhýbu assety do hier alebo vytvárajú herné intrá a logá.
Doktor Proner na záver dodáva, že študenti majú na Frejme, študentskom festivale filmu a videa, samostatnú sekciu reklám a animácií, kde sa prehrávajú tie najlepšie práce.
Držíme palce a prajeme veľa úspechov nádejným animátorom, grafikom, video makerom aj novému IG profilu Jána Pronera. Už sa len pohodlne posadiť do kancelárie a pustiť sa do práce!
Zdroj titulnej foto: Ján Proner