Odborné umelecké monografie zavŕšili trojročný projekt, v rámci ktorého autorský kolektív zorganizoval viaceré fotografické workshopy, výstavy či besedy so známymi fotografmi.
Autormi sú Jozef Sedlák, Peter Lančarič, Eva Kramara Jonisová a Kristína Svítok Mayerová.
V priebehu uplynulých troch rokov boli aktivity Ateliéru komunikácie v médiu fotografie (AKMF) a tiež Ateliéru úžitkovej fotografie (AÚF) popretkávané mnohými tvorivými dielňami či diskusiami s významnými osobnosťami slovenskej fotografie. Dialo sa tak v rámci projektu KEGA č. 013UCM-4/2021 s názvom Projekcia digitálnych technológií v štruktúre výrazových prostriedkov média fotografie pri skúmaní luminografie, fotomontáže a inscenovanom portréte v pedagogickom procese.
Členovia a členky riešiteľského tímu ukončili projekt vydaním nie jednej, ale rovno troch odborných publikácií. Prečo sa ich oplatí prečítať?
O estetike deadpan a o tom, ako portrét reflektuje spoločenské normy
„Študenti by si mali prelistovať a prečítať knihu ‚Portrét: historické kontexty a tvorivé východiská‘ z viacerých dôvodov,“ hovorí Peter Lančarič, autor knihy o portréte, fotograf a pedagóg pôsobiaci na katedre umeleckej komunikácie. Objasňuje, že kniha ponúka detailný pohľad na portrét ako umelecký žáner, jeho historický vývoj a rôzne formy. Študenti a študentky sa podľa neho naučia o historických a kultúrnych súvislostiach, ktoré formovali portrétnu fotografiu.
„Publikácia rozoberá rôzne formy portrétu a ich funkcie, od umeleckých až po sociálne a dokumentárne aspekty, a pomôže im pochopiť, ako portrét funguje v rôznych kontextoch a aké posolstvá môže niesť. Obsahuje teoretické pohľady popredných teoretikov a historikov fotografie, ako aj praktické poznatky, ktoré môžu využiť vo vlastnej tvorbe,“ približuje autor.
Čitatelia a čitateľky sa tiež dozvedia o význame raného fotografického portrétu a jeho transformácii v priebehu času vrátane vplyvu modernizmu a postmodernizmu. Kniha rozoberá sociologický portrét a estetiku deadpan, čo im pomôže pochopiť, ako portrét môže reflektovať a ovplyvňovať spoločenské a kultúrne normy.
„Pri písaní tejto knihy som sa naučil, aké rôznorodé a dynamické je pole portrétnej fotografie a aké rôzne prístupy a perspektívy je možné uplatniť pri skúmaní tohto žánru,“ hovorí Lančarič. Dodáva: „Táto publikácia ukazuje, aké dôležité je neustále štúdium a reflexia v oblasti umenia a fotografie, čo môže byť pre študentov inšpiratívne a motivačné.“
[metaslider id=347507]
Čo je fotomontáž a ako sú definované hranice obrazu
Jozef Sedlák, autor knihy Fotomontáž: historické kontexty a tvorivé východiská a docent na katedre umeleckej komunikácie, hovorí: „Kniha o fotomontáži mi v priebehu troch rokov tímového výskumu sprostredkovala mnoho nových nepoznaných informácií, ako sa médium fotografie v dejinnom čase vyrovnávalo s kreativitou jednotlivcov, ale aj historicko-spoločenskými obdobiami, estetiky slohov, obdobiami avantgárd, nástupom AI a diskusií, čo môžeme chápať pod pojmom fotomontáž, aké sú hranice obrazu definované ako umelecká fotografia.“
Dodáva, že pre študentov a študentky môže kniha priniesť hlbšiu kontextuálnu orientáciu v systéme tvorby obrazu, ktorý nazývame kolážou, fotomontážou, a jej rôznych hybridných formách a obsahových možnostiach.
[metaslider id=347511]
Prečo bola luminografia skôr technickou záležitosťou než umeleckou a prečo je eko
„Luminografia ma fascinovala už dávno predtým, ako sme o nej začali písať knihu. Pri rešerši ma prekvapilo, že i keď ide o umeleckú stratégiu, resp. fotografickú techniku, jej počiatky sa vôbec nespájajú s umením, ale vedou,“ hovorí Eva Kramara Jonisová, spoluautorka publikácie Luminografia: historické kontexty a tvorivé východiská a odborná asistentka na katedre masmediálnej komunikácie. Spolupracovala na nej s Kristínou Svítok Mayerovou, dennou doktorandkou na katedre umeleckej komunikácie.
Vysvetľuje, že maľovanie svetlom sa začalo používať na vedecké účely: „Napríklad chronofotografi ako Marey a Demeny vďaka žiarovkám a svetlu študovali pohyb zvierat či ľudí. Zaujímavé zistenia priniesli aj manželia Gilbrethovci, ktorí s použitím dlhej expozície zachytávali pohyby pracovníkov – na ruky im pripevnili malé svetielka a vďaka intenzite svetla zobrazenej na snímkach zistili, že vyškolený pracovník má oveľa plynulejšie pohyby.“ Dodáva, že Gilbrethovci sledovali aj pohyby vojakov počas prvej svetovej vojny pri rozoberaní a skladaní zbraní, následne ich upravili a zefektívnili. Ich techniky použili armády a tiež aj lekári po celom svete na štandardizáciu postupov a minimalizáciu času potrebného na niektoré úkony.
„Luminografia nie je len čmáranie akýmsi svetelným zdrojom,“ vraví autorka. „V knihe sa študenti dočítajú o tom, ako sa táto umelecká forma vyvíjala, ako ju kľúčoví autori povýšili na novú formu umeleckého prejavu. Prečítajú si o významných svetových aj domácich osobnostiach luminografie, spomedzi ktorých určite treba spomenúť nášho kolegu, fotografa a výtvarníka docenta Sedláka.“
„Zistia aj to, aký má luminografia presah do iných foriem umenia, ako napríklad performance, street art či video. Publikácia tiež reflektuje aktuálne problémy a výzvy, akými sú digitálna revolúcia, umelá inteligencia, ale zameriava sa tiež na ekologické i zdravotné hľadisko,“ vymenúva. Apeluje najmä na „zelený“ aspekt luminografie, ktorý spočíva v tom, že svetelné grafity na rozdiel od klasických neznečisťujú prostredie ani neničia stavby či múry – sú len pársekundovou záležitosťou, po ktorej nezostane žiadna stopa; iba svetelná na snímači fotoaparátu.
[metaslider id=347515]
Všetky tri publikácie sú dostupné v Knižnici FMK a študenti/ky ich nájdu aj v online forme v Archíve FMK.
Workshopy, výstavy, diskusie
Spomedzi veľkého množstva aktivít, ktoré sme stručne spomenuli v úvode článku, predstavíme aspoň niekoľko konkétnych príkladov. Fotoateliéry na FMK sa tešia nielen veľkej obľube zo strany študentstva, ktoré o fotografiu prejavuje každoročne veľký záujem, ale aj zo strany odbornej verejnosti. Napokon, naši fotografi a fotografky vystavovali aj v Stredoeurópskom dome fotografie a popri iných umeleckých školách sa zúčastnili i na OFF festivale, ktorý prebieha súčasne s Mesiacom fotografie.
V súvislosti s projektom zameraným na luminografiu, fotomontáž a inscenovaný portrét sa uskutočnili tieto workshopy:
- Strukáž/vnútorná vonkajšia krajina – workshop v Nižných Ružbachoch, november 2023.
- Maľovanie svetlom – AÚF, november 2023.
- Základy portrétnej fotografie v štúdiu – AÚF, október 2023.
- Inscenovaný portrét s rekvizitami – AKMF, november 2022.
- Krajina, inscenovaný portrét, luminografia – workshop v Nižných Ružbachoch, máj 2022.
- Luminografia – inscenovaný portrét so svetlom, AKMF, apríl 2022.
- Projekcia svetelných obrazov na objekt tela – AKMF, október 2021.
Spomedzi besied s fotografmi, spojených s prezentáciou ich tvorby a následnou diskusiou, sa uskutočnili tieto stretnutia pod záštitou AKMF:
- Anton Sládek (november 2023)
- Ľubo Stacho (október 2023)
- Pavel Pecha (apríl 2023)
- Konrad Stania a Jutta Fischel – fotografi a galeristi z Rakúska (marec 2023)
- Pavel Maria Smejkal (november 2022)
- Kamil Varga (máj 2022)
- Robo Kočan (november 2021)
Vo fakultnej Galérii Ľudovíta Hlaváča sa v rámci projektu uskutočnili tieto výstavy:
- Cesty svetla II. (október 2022)
- Cesty svetla I. (apríl 2022)
Zdroj fotografií: Eva Kramara Jonisová