Program pre stredoškolských aj vysokoškolských študentov a študentky pod gesciou Kolégia Antona Neuwirtha sa veľmi zapáčil aj doktorke Hurajovej, ktorá ho už tretí rok vedie na našej fakulte.
Prinášame ďalší článok z rubriky Projekty mimo učebne, v ktorom predstavujeme zaujímavé aktivity našich vyučujúcich, o ktorých by ste určite mali vedieť. Tentokrát o Akadémii veľkých diel (AVD) s doktorkou Annou Hurajovou z Katedry jazykovej komunikácie.
Program AVD je založený na diskusných seminároch, prebiehajúcich počas jedného semestra. Celkovo prebehne 11 stretnutí. Desať sa venuje diskusiám o umeleckých dielach – výtvarných, hudobných aj filmových -, ktoré formovali západnú civilizáciu, a posledný je tzv. reflexný seminár.
„Diela sú vyberané tak, aby v sebe niesli veľké životné otázky, nad ktorými sa vieme zamyslieť na seminároch a podľa metodiky o nich diskutujeme. Všetky diela obsahujú príbehy, ktoré odrážajú ľudskú skúsenosť a otvárajú zásadné životné témy, univerzálne pre každého človeka. Pomocou nich potom reflektujeme svoje vlastné skúsenosti a vnútorné postoje,“ vysvetľuje Hurajová.
Prostredníctvom týchto debát si študenti a študentky rozvíjajú kritické myslenie, učia sa formulovať svoje myšlienky a diskutovať, ako aj sústredene počúvať ostatných. Je to súčasťou tzv. charakterového vzdelávania. „Cez tieto hlboké umelecké diela si budujeme svoj názor i charakter, to je aj poslaním programu. A to ma na tom oslovilo,“ hovorí koordinátorka AVD na FMK.
Dodáva, že často ide o diela, ktoré študenti/študentky možno nepoznajú, a pritom patria k všeobecnému prehľadu človeka. Obohacuje ich to teda nielen po stránke osobnostnej, ale aj vedomostnej.
Hitchcock, Vivaldi aj van Gogh. Diela sa každý rok menia
O ktoré konkrétne diela išlo? Vymenúva príklady: „Analyzovali sme Obchod na korze aj Hitchcockov film Okno do dvora, diskutovali sme o Štyroch ročných obdobiach od Vivaldiho či Gerschwinovej Rapsódii v modrom. Čítali sme poviedky od Čechova aj Tolkiena, z obrazov sme mali Stoličky od van Gogha a Výkrik od Muncha.“
Záujemcovia a záujemkyne o program sa môžu prihlásiť opakovane, pretože vyselektované diela sa neopakujú. V uplynulom roku bola vo výbere napríklad aj Obrana Sokratova od Platóna, čo bolo podľa koordinátorky ťažké filozofické dielo.
[ngg src=“galleries“ ids=“41″ display=“basic_slideshow“ arrows=“1″ show_thumbnail_link=“0″]
Čo sa týka spôsobu vedenia programu, postupujú podľa modulu od Kolégia. Študenti/študentky dostanú prístup do online knižnice, kde si dané dielo vopred pozrú, prečítajú alebo vypočujú a na seminári o ňom následne diskutujú. „Učiteľ na týchto seminároch vystupuje len ako moderátor, nemal by nič vysvetľovať ani študentov/študentky učiť, na všetko by mali prísť sami/y. Mali by do toho premietnuť vlastnú osobnú skúsenosť.“
Naša pedagogička, ktorá absolvovala metodický tréning, na základe čoho môže viesť fakultný klub, vraví, že aj na iných predmetoch si všimla aktívnejších mladých, ktorí chcú diskutovať a filozofovať. Myslí si, že počas klasickej výučby na to nie je čas, čo je škoda. AVD založili ľudia, ktorí študovali napríklad na Oxfordskej univerzite či University of Birmingham, kde sa učí diskusiou a tento koncept vyučovania z najlepších svetových univerzít chceli priniesť na Slovensko.
Za každým dielom sa niečo skrývalo, hodnotí študentka
„Na začiatku som od programu absolútne nič neočakávala, myslela som si, že to bude len taká oddychová aktivita po škole,“ hovorí Tereza, študentka 1. ročníka marketingovej komunikácie. „Nečakala som, že za každým dielom – hoci tak nevyzerá – sa skrýva akýsi psychologický podtón, čo otvára mnohé otázky. Každé stretnutie sa končilo tým, že nielenže sme sa naučili niečo o danom diele, ale zároveň to otvorilo aj niečo v nás.“ Dodáva, že sa počas spoločných stretnutí dotkli mnohých dôležitých tém a oblastí zo života, ako napríklad rodičovstvo, samota, vzťahy či smrť.
Prvák študujúci teóriu digitálnych hier Alexander prezrádza, že sa sám venuje umeniu. Vraví, že aj keď analyzovali nejaké dielo, ktoré ho na prvý pohľad veľmi nezaujalo, vždy sa naň dala naviazať nejaká téma na premýšľanie a diskusiu. Viac ho bavili témy z výtvarného umenia či hudby, k literatúre má vlažnejší vzťah. „No prekvapila ma poviedka od Tolkiena, ktorý sa venuje fantasy. Napokon išlo o veľmi zaujímavé filozofické dielo o smrti.“
[ngg src=“galleries“ ids=“42″ display=“basic_slideshow“ pauseonhover=“0″ arrows=“1″ show_thumbnail_link=“0″]
Vzdelávať sa môžu aj pedagógovia
Odporúčaný počet účastníkov je 7 – 15. Tento rok sa do programu zapísal najvyšší počet študentov z FMK za tri roky – desať. Hurajová dopĺňa, že aj keď ide o platený kurz, pomohlo, že získali grant od univerzity. Bežná cena je 89 eur, univerzita každému zaplatila 70, čiže študent si doplatil len 19 eur. O získanie grantu sa bude usilovať aj budúci rok.
Ak program zaujal aj pedagógov/pedagogičky, máme dobrú správu. „Kluby môžeme otvoriť aj pre kolegov a kolegyne, bola by som naozaj veľa rada, keby sa prihlásili,“ hovorí Hurajová s tým, že by sa mali nájsť aspoň piati záujemcovia/záujemkyne, aby mohli klub otvoriť.
Program je nateraz ukončený, nový sa bude spúšťať začiatkom zimného semestra, predbežne v polovici októbra. O aktivite budeme informovať, keď to bude aktuálne.
Program oceňuje i prezidentka
Študenti a študentky z nášho fakultného klubu AVD dostali pozvánku na poldňovú návštevu kaštieľa v Ivanke pri Dunaji, kde sídli Kolégium Antona Neuwirtha. Môžu tak absolvovať seminár s ich lektorom, oboznámiť sa s ich materiálmi a pod. Hurajová avizovala, že návšteva sa uskutoční v priebehu apríla.
Kolégium sa týmto aj ďalšími programami snaží zlepšovať kvalitu slovenského školstva, čo ocenila aj prezidentka Zuzana Čaputová.
Zdroj fotografií: FMK/Eva Kramara Jonisová